La casa de conchita

Een blog over Mexico, opgroeiende zonen en la vida loca

Money is magic – De levenskunst van Richard Lee

Juli 2000

De chauffeur voor onze volgende busrit ziet eruit zoals een Mexicaanse chauffeur er moet uitzien: gezet en boven de veertig, niet zo’n jong machokereltje als gisteren dat als een gek door de bochten scheurt. Het wordt dus een rustige en adembenemende rit terwijl de bus kronkelend de bergen inklimt om dan weer af te dalen naar het schitterende koloniale stadje San Cristóbal de las Casas, op 2100 meter hoogte te midden van de Vallei van Jofel.

Hier willen we na maandenlang rondreizen door Mexico enkele weken tot rust komen. Maar ik ben hier vooral om een cursus papierscheppen te volgen. Stiekem hoop ik les te krijgen van een knappe, jonge Mexicaan, maar men haalt me bij mijn inschrijving al gauw uit de droom. Morgen zal Richard mijn leermeester zijn, een Amerikaan. Hmm, bij een Amerikaanse Richard stel ik me onwillekeurig een ‘fitness shaped’ jongeling voor, maar bij het begin van de les blijkt dat ik me te veel heb laten beïnvloeden door de verhalen van mijn gringa-vriendin Helga. Richards halflange witte haren en diepe rimpels laten een leeftijd ruim boven de zestig vermoeden. Maar ik beklaag me niet, hij is een echte papierkunstenaar met een onschatbare kennis. Ik voel me een echte leerling-tovenaar als ik mijn eerste blaadje papier schep. Ik amuseer me geweldig en de tijd vliegt voorbij. Als ik thuiskom, heeft James (*) zich ingeschreven voor een Spaanse cursus bij ene Yasmina. Hij hoopt les te krijgen van een slanke, jonge deerne maar ook hij wordt snel ontnuchterd: Yasmina is een dikke Mexicaanse die bovendien veel huiswerk geeft, haha.

De volgende dag leer ik nog meer over het maken van papier en het kleuren ervan. Als James me na de les komt afhalen, maakt hij ook kennis met Richard en hij nodigt ons bij hem thuis uit. Richard huurt een prachtig huis in San Cristóbal de las Casas en hij heeft niet overdreven, zijn woonst is inderdaad een schitterende koloniale woning. We zijn direct verloren, dit is een echt droomhuis. De kleuren zijn fabuleus, de inrichting origineel, elke kamer zit vol prachtige details.
Richard is een inspirerende figuur en veel meer artiest dan de wiskundeleraar die hij geweest is. Hij heeft in Griekenland en Afghanistan gewoond en vorig jaar enkele maanden in India rondgezworven. Hij tekent en schildert ook, overal in de kamer slingeren handgebonden boeken en aquarellen rond. Ik word prompt verliefd op een ervan en koop het.
Grijnzend leert Richard ons een heel interessante theorie: money is magic. Maak je geen zorgen om geld, onverwachts duikt het op. Niet dat je in je zetel moet zitten wachten tot het als manna uit de hemel valt, maar wie creatief bezig is, krijgt af en toe een meevaller. Het bewijs hebben we net zelf geleverd, beweert hij. Hij zit eigenlijk wat kort bij kas omdat er nog geen geld is overgemaakt uit de VS, en wat gebeurt er? Onbewust van zijn geldprobleem, koop ik een van zijn aquarellen. Money is magic!

We zijn helemaal in de ban van zijn boeken en levenskunst maar na afloop van de cursus is het tijd om afscheid te nemen, Richard vertrekt terug naar huis. En zo verdwijnt onze ‘goeroe’ uit ons leven. En ook ons verblijf in de stad loopt op zijn einde.

 

Juli 2001 – juli 2008

Ondanks de belofte aan Richard en onze grootse plannen om ons eigen handgeschept papier te produceren, komen we na onze thuiskomst in 2001 al gauw weer in de Belgische mallemolen terecht. Het enige gedenkwaardige feit dat jaar is dat we in juli van dat jaar – ik hoogzwanger –  voor de geboorte van onze eerste zoon Aleksander in plaats van het traditionele geboortekaartje een handgebonden geboorteboekje maken, met de cover in eigen handgeschept papier. Pas 2 jaar later gebeurt er weer wat als Vinsent, zoon nummer 2, zich aankondigt en wij dat wereldkundig maken met opnieuw en handgebonden geboorteboekje met homemade handgeschepte cover.

Met onze zoontjes keren we nog een paar keer terug naar Mexico maar van de plannen om naar Maine te trekken om nog extra cursussen bij Richard te volgen, komt niets in huis. Inmiddels hebben we een oude drukkerij gekocht en duikt de droom van een papieratelier weer op. Maar er is te weinig tijd en te weinig budget en alles schuift op de lange baan. Het geboorteboekje voor Siemon, zoon nummer 3, wordt anno 2007 dus als vanouds in chaotische omstandigheden in de keuken geproduceerd.
Het enige wat we verder in die drukke  ’jonge-gezinjaren’ nog doen, is af en toe naar de website van Richard surfen om vast te stellen dat hij druk bezig is met allerlei indrukwekkende papierprojecten en intussen rondzwerft in Peru, Guatemala, Ecuador, Cuba en Turkije. Dat zijn website niets nieuws meer vermeldt vanaf 2008, daar staan we niet bij stil. Tenslotte wordt Richard een dagje ouder en zal hij het wel wat kalmer aan doen.

 

Juli 2012

Ons huis is nog steeds niet af maar inmiddels wel grondig verbouwd, deels geïnspireerd op Richards tijdelijke woonst in San Cristóbal de las Casas. Dirk heeft zich de afgelopen paar jaar vervolmaakt tot boekbinder en in de tuin verrijst een ‘tuinkamer’ waar we eindelijk weer papier zullen produceren. Money is  magic! Een vergeten spaarboekje leverde onverwacht de centen op.
Even onverwacht stuit Dirk al surfend op een bericht dat Richard in juli 2008 is overleden. Tot zijn 74e is hij blijven reizen, zijn laatste reis in 2007 ging naar Istanbul. Een paar maanden voor zijn dood liep er nog een grote tentoonstelling in zijn artiestenstudio. Er rest enkel spijt dat we hem nooit meer gezien of gehoord hebben. Maar in elk geval heeft hij ons, samen met vele anderen, aangestoken met de liefde voor handgeschept papier en handgebonden boeken.

 Ik ga in de resterende ingepakte dozen op zoek naar Richards aquarel om mijn nieuwe bureau te sieren en naar ons materiaal om papier te scheppen. Deze zomer schieten we écht weer in gang, Richard, beloofd!

 

Related links

Website Richard: www.leepapers.net/

In memoriam Richard Lee: www.youtube.com/watch?gl=BE&feature=related&v=8JRxcuWxULE

 

 

 

(*) (Don) James is het Mexicaanse alter ego van Dirk.

No comments yet»

Geef een reactie

